Speta publicata la data 17.11.2008

Referitor la: Codul de procedura fiscala

Domeniu:

04 Inregistrarea fiscala si evidenta contabila si fiscala

Subdomeniu:

01 Diverse

Articol:


Scurta descriere:

Obligatii fiscale ale angajatorului unei persoane de ingrijire copil

Intrebare

Doresc să angajez o persoană pentru îngrijirea copilului (o bonă), cu carte de muncă. Ce obligaţii fiscale voi avea ?


Raspuns

Potrivit art. 72 din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal, primind un cod de identitate fiscală.
În situaţia în care doriţi să angajaţi o persoană care să vă furnizeze servicii de menaj, o bonă, etc., puteţi angaja o astfel de persoană cu contract individual de muncă, dvs. dobândind astfel calitatea de angajator.
În maximum 30 de zile de la înregistrarea contractului individual de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă, trebuie să depuneţi o declaraţie de înregistrare fiscală (formular 020) la administraţia fiscală de domiciliu.
Trimestrial aveţi obligaţia să depuneţi la administraţia finanţelor publice în raza căreia aveţi domiciliul o declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat (formular 100), precum şi declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale (formular 102), ambele în format electronic, conform art. 111 alin. 7 din Codul de procedura fiscala.
Din venitul brut stabilit în contract trebuie să calculaţi şi să reţineţi contribuţiile sociale şi impozitul pe venitul din salarii şi să le plătiţi trimestrial până la data de 25 ale lunii următoare plăţii salariului. Conform Ordinul Preşedintelui ANAF 1294/2007, sumele cuvenite bugetului de stat se virează în contul unic de venituri ale bugetului de stat 20.47.01.10, deschis pe codul de identificare fiscală al contribuabililor la unităţile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent în administrarea acestora. Sumele cuvenite bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale se virează în contul unic de disponibilităţi 55.02.
Plăţile se fac prin utilizarea unui Ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru obligaţiile fiscale datorate bugetului de stat, precum şi unui Ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru obligaţiile fiscale datorate bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale.
Până în ultima zi a lunii februarie a anului următor veţi completa pentru fiecare angajat Fişa fiscală, pe care o veţi depune la administraţia fiscală unde sunteţi înregistrat.
Formularele menţionate se completează prin folosirea programelor respective, puse la dispoziţie gratuit pe portalul ANAF, modulul Asistenţa Contribuabililor, capitolul Programe utile.


Baza legala


Ordonanta guvernului nr 92 / 2003 articolul 111 alin. (7)