Speta publicata la data 2.10.2012

Referitor la: Codul fiscal

Domeniu:

9^2 Contributii sociale obligatorii

Subdomeniu:

01 Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din salarii, venituri asimilate salariilor si venituri din pensii, precum si persoanele aflate sub protectia sau in custodia statului

Articol:


Scurta descriere:

Contributii personal Serv. Voluntar Urgenta

Intrebare

Care este tratamentul fiscal, din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, aplicabil indemnizatiilor personalului incadrat in Serviciul Voluntar pentru Situatii de Urgenta?


Raspuns

In drept, potrivit art. 15 din Legea nr. 481/2004 privind protectia civila, republicata, activitatea de prevenire in domeniul protectiei civile si/sau al interventiei operative se asigura de catre serviciile de urgenta, prin structuri specializate, in conformitate cu competentele si atributiile stabilite potrivit legii.
Serviciile de urgenta profesioniste sau voluntare si celelalte structuri specializate pentru interventie si actiune in situatii de urgenta, constituite de catre autoritatile abilitate in conditiile legii, cuprind personal si formatiuni instruite in specialitati necesare protectiei civile.
Conform art.17 din actul normativ mai sus invocat, cetatenii au dreptul sa incheie contracte de voluntariat pentru incadrarea in serviciile de urgenta voluntare cu reprezentantii autoritatilor administratiei publice locale. Statutul personalului voluntar din serviciile de urgenta voluntare se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor.
Totodata, mentionam ca potrivit art. 19 din actul normativ mai sus mentionat, „personalul serviciilor de urgenta voluntare si cetatenii care participa la actiuni preventive si de interventie pentru limitarea, recuperarea si reabilitarea pe timpul situatiilor de urgenta beneficiaza de compensatii banesti, drepturi sociale si alte facilitati stabilite in Statutul personalului voluntar prevazut la art. 17”.
Precizam ca in temeiul art. 17 din Legea nr. 481/2004, a fost emisa Hotararea Guvernului nr. 1579/2005 privind Statutul personalului voluntar care la art. 7 prevede drepturile de care beneficiaza aceasta categorie de personal.
Asadar, potrivit art. 7 lit. q) din actul mai sus invocat, voluntarul din serviciile voluntare de urgenta beneficiaza de compensatii in bani pentru timpul efectiv de lucru prestat la interventii si la celelalte activitati prevazute in programul serviciului de urgenta voluntar; cuantumul orar al compensatiei acordate voluntarului se stabileste si se achita de consililul local, diferentiat pe categorii de functii, si nu poate fi mai mic decat cuantumul orar calculat la valoarea salariului lunar minim pe economie.
In contextul celor de mai sus, precizam faptul ca potrivit art. 5 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1579/2005, „Voluntariatul se desfasoara pe baza unui contract, incheiat in forma scrisa, sub sanctiunea nulitatii absolute, intre voluntar si beneficiarul voluntariatului, in conditiile libertatii contractuale a partilor si cu respectarea dispozitiilor prezentului statut”.
Conform alin. (3) al articolului mai sus invocat, contractul de voluntariat se incheie pe o perioada de 5 ani si se reinoieste tacit daca niciuna dintre parti nu isi exprima in scris intentia de denuntare a contractului cu 15 zile inainte de expirarea termenului pe care a fost incheiat.
In opinia noastra, fata de prevederile legale mai sus mentionate, apreciem ca ne aflam in prezenta unui contract de munca atipic in sensul ca acesta nu este guvernat de Codul muncii, ci de dispozitiile Statutului personalului voluntar, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1579/2003.
In acest context, precizam faptul ca prezentul Statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, doar in ceea ce priveste durata timpului de lucru. In acest sens, sunt prevederile art. 7 lit. g) din Hotararea Guvernului nr. 1579/2005, potrivit carora „durata timpului de lucru stabilita in conditiile prezentului statut si cu respectarea duratei timpului de munca prevazut de art. 108 si urmatoarele din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, sa nu afecteze sanatatea si resursele psihofizice ale voluntarului”.
In contextul celor de mai sus, mentionam ca potrivit art. 55 alin. (1) din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.
Conform pct. 67 din Normele metodologice date in aplicarea Titlului III din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile de natura salariala prevazute la art. 55 din Codul fiscal, denumite in continuare venituri din salarii, sunt venituri din activitati dependente, daca sunt indeplinite urmatoarele criterii:
- partile care intra in relatia de munca, denumite in continuare angajator si angajat, stabilesc de la inceput: felul activitatii, timpul de lucru si locul desfasurarii activitatii;
- partea care utilizeaza forta de munca pune la dispozitia celeilalte parti mijloacele de munca, cum ar fi: spatii cu inzestrare corespunzatoare, imbracaminte speciala, unelte de munca si altele asemenea;
- persoana care activeaza contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea ei intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
-platitorul de venituri de natura salariala suporta cheltuieli de deplasare in interesul serviciului ale angajatului, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, si alte cheltuieli de aceasta natura, precum si indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportate de angajator potrivit legii;
- persoana care activeaza, lucreaza sub autoritatea unei alte persoane si este obligata sa respecte conditiile impuse de aceasta, conform legii”.

Prin urmare, fata de prevederile legale de mai sus, tinand seama de drepturile si obligatiile personalului voluntar prevazute la art. 7 si 8 din Hotararea Guvernului nr. 1579/2003 privind Statutul personalului voluntar, apreciem ca ne aflam in prezenta unor venituri de natura salariala.
In acest context, pentru veniturile de natura salariala, pe langa impozitul pe venit mentionat mai sus, se datoreaza si contributiile sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. (2) din Codul fiscal.
Potrivit art. 296^19 din Codul fiscal, contributiile sociale obligatorii si impozitul pe venit, aferente veniturilor de natura salariala, se declara prin Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, respectiv Declaratia nr. 112.


Baza legala


Legea nr 571 / 2003 articolul 296^19